Goło, ale niewesoło...
Źródło materiałów: Biuletyn Informacji Publicznej http://bip.lomianki.pl/
Materiały pobrane ze strony źródłowej zostały przetworzone w celu uzyskania wykresów. Pod wykresami znajduje się zbiór danych wyłuskanych z Biuletynu, z których wykresy wynikają.
|
Wykres
pokazuje znaczne różnice pomiędzy informacjami
przekazywanymi Biuru Obrachunkowemu pod koniec roku
poprzedzającego (fiolet) a kwotami uzyskiwanymi wskutek poprawek
w trakcie roku.
|
---|---|
|
Rosnące lawinowo wydatki gminy związane są przede wszystkim z obsługą kredytów zaciągniętych na obsługę zadłużenia, powstałą w wyniku kosztownej budowy ICDS. Budowa ICDS miała być współfinansowana przez czynniki zewnętrzne, ale nic z tego nie wyszło. Sprawa okazała się jednym wielkim przekrętem, otarła się o ABW, nasze władze okazały się naiwne wobec sprytu gospodarczych aferzystów a my przez najbliższe lata będziemy samotnie spłacać raty kredytów i odsetki, zamiast podnosić poziom cywilizacyjny gminy. |
|
Konieczność spłacania zaciągniętych pożyczek powoduje, że dług gminy bardzo wzrósł i niebezpiecznie zbliża się do granicy 60% dochodu, dopuszczalnej przez prawo polskie. Od końca 2003 roku do końca 2005 roku zadłużenie wzrosło o 10 milionów złotych i osiągnęło 27 milionów złotych. NALEŻY
ZAZNACZYĆ że są to tylko tzw “zobowiązania wymagane”,
czyli pożyczka bankowa na zadania inwestycyjne (wszystkie
inwestycje widoczne dziś w gminie są finansowane za pieniądze
banku!) w wysokości 14 mln zł ,oraz obsługa kredytu na ICDS w
wysokości 13 mln zł. Podsumowując,
CAŁY dług gminy na koniec roku 2005 wyniósł
50.9 mln zł czyli PRZEKROCZYŁ wszystkie dochody gminy
razem wzięte (46mln zł). ICDS odpowiada za fatalny stan finansów gminy |
|
Jest źle, a nawet bardzo źle... Czy
niebieska linia przekroczy 60% ? Wyczyszczenie tej niezwykle niekorzystnej dla nas, mieszkańców Łomianek i okolic, sytuacji będzie niewątpliwie ogromnym wyzwaniem dla nowych władz. |
Więcej liczb:
Prognozy finansów gminy na rok przyszły w latach 2001-2005
|
2002 |
2003 |
2004 |
2005 |
2006 |
|
|
dochody planowane [zł] |
39248583 |
42612508 |
40074565 |
48245639 |
50473675 |
|
|
dochody planowane po zmianach [zł] |
36556578 |
37525546 |
43922894 |
48148043 |
|
|
|
wydatki planowane [zł] |
38370578 |
41712508 |
38908565 |
46245639 |
48338082 |
|
|
wydatki planowane po zmianach [zł] |
|
|
51251992 |
55811926 |
|
|
|
nadwyżka planowana [zł] |
878005 |
900000 |
1166000 |
2000000 |
2135593 |
|
|
zadłużenie planowane na koniec roku [zł] |
|
|
15999555 |
22000000 |
24864407 |
|
|
zadłużenie na tle dochodów [%] |
|
|
39,92 |
45,6 |
49,26 |
|
|
Realizacja - wyniki faktyczne
|
2002 |
2003 |
2004 |
2005 |
|
|
|
dochody [zł] |
33953257 |
38321875 |
43855064 |
46049928 |
|
|
|
różnica w stosunku do planów pierwotnych [zł] |
-5295326 |
-4290633 |
3780499 |
-2195711 |
|
|
|
różnica w stosunku do planów po zmianach [zł] |
-2603321 |
796329 |
-67830 |
-2098115 |
|
|
|
wydatki [zł] |
34376719 |
36796974 |
47831296 |
51350140 |
|
|
|
różnica w stosunku do planów pierwotnych [zł] |
-3993859 |
-4915534 |
8922731 |
5104501 |
|
|
|
różnica w stosunku do planów po zmianach [zł] |
|
|
-3420696 |
-4461786 |
|
|
|
nadwyżka [zł] |
-423462 |
1524901 |
-3976232 |
-5300212 |
|
|
|
zadłużenie [zł] |
18526642 |
17165155 |
24000000 |
27002152 |
|
|
|
zadłużenie na tle dochodów [%] |
54,57 |
44,79 |
54,73 |
58,64 |
|
|
|
Prognozy zadłużenia gminy, szacowane w latach ubiegłych - optymistyczna to była prognoza...
|
|
|
2004 |
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
prognoza długu na przyszłe lata w roku 2003 [%] |
|
|
39,9 |
36,2 |
30,5 |
|
|
prognoza długu na przyszłe lata w roku 2004 [%] |
|
|
|
45,6 |
40,5 |
34,6 |
|
prognoza długu na przyszłe lata w roku 2005 [%] |
|
|
|
|
49,26 |
43,18 |
36,8 |